UPPP – Plastyka języczka, podniebienia i gardła

UPPP jest to zabieg operacyjny polegający na poszerzeniu drogi oddechowej na poziomie gardła, proponowany w przypadku chrapania i bezdechów sennych, gdy stwierdzony jest przerost języczka, nadmiernie wiotkie, wydłużone podniebienie miękkie i duże migdałki podniebienne.Takie warunki anatomiczne sprzyjają zapadaniu się struktur podniebienia podczas snu i doprowadzają do przymknięcia cieśni gardzieli, co utrudnia oddychanie i zaburza przepływ powietrza podczas snu, wprowadza tkanki podniebienia w drgania i daje odgłos chrapania oraz powoduje bezdechy senne.

Zabieg operacyjny UPPP polega na wycięcie nadmiaru błony śluzowej podniebienia wraz z częścią języczka oraz jednocześnie usunięciu migdałków podniebiennych. W wyniku zabiegu przepływ powietrza w gardle staje się bardziej swobodny, podniebienie unosi się i usztywnia, dzięki czemu Pacjent lepiej oddycha i chrapanie oraz bezdechy zmniejszają się lub znikają. Zabieg ten można można poszerzyć o elektrochirurgię podniebienia w celu dodatkowego jego usztywnienia. W efekcie, prowadzi to do poszerzenia przestrzeni gardła (tzw. cieśni gardzieli) oraz usztywnienia podniebienia miękkiego. Zwiększenia to przestrzeń w gardle, co polepsza warunki oddychania podczas snu, niweluje chrapanie i zmniejsza częstość epizodów bezdechu sennego.

Przebieg zabiegu:
Zabieg może być wykonany zarówno w znieczuleniu ogólnym jak i w znieczuleniu miejscowym w pozycji siedzącej. Krwawienie tamuje się poprzez ucisk lub elektrokoagulację. Po zabiegu pacjent ma zlecone leki przeciwbólowe a w razie wskazań antybiotykoterapię.

• Czas zabiegu 30-45 min
  • Czas rekonwalescencji 14-21 dni

Możliwe powikłania po zabiegu:
Najczęstszym powikłaniem jest wystąpienie krwawienia- dlatego po zabiegu należy unikać przegrzania organizmu ( gorące pokarmy, płyny, kąpiele) i wysiłku fizycznego. Należy też prowadzić odpowiednią toaletę jamy ustnej (zakaz usuwania mechanicznego wytwarzającego się po zabiegu białego włóknika na błonie śluzowej gardła).
Innymi powikłaniami może być stan zapalny operowanego miejsca, przedłużony ból gardła, obrzęk języczka. Tu w większości przypadków wystarczy stosowanie leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych wg zaleceń lekarza.

Zalecenia po zabiegu:
Nie wolno usuwać białych nalotów - jest to włóknik wytwarzany w naturalnym procesie gojenia rany błony śluzowej. Jego zbyt szybkie usunięcie może spowodować intensywne krwawienie z gardła!

Nie należy spożywać gorących pokarmów, płynów, należy unikać przebywania w gorących pomieszczeniach, w saunie, solarium a także unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne.
Zalecany jest odpoczynek , zakaz wykonywania nadmiernego wysiłku fizycznego i dźwigania przez okres 10-14 dni po zabiegu

Należy unikać ostrych i kwaśnych posiłków, zaraz po operacji najlepiej sprawdzają się produkty papkowate, zimne np. jogurty, serki homogenizowane, a nawet w niedużych ilościach lody. Stosuj środki znieczulające i przeciwbólowe- one naprawdę działają i pomogą przetrwać ten bolesny okres.

Poznaj mnie