SKLEROTERAPIA

Na czym polega zabieg skleroterapii?
Zabieg polega na wprowadzeniu do poszerzonych naczyń preparatów, które powodują zamknięcie żyły, a następnie jej zwłóknienie i całkowity zanik, zostawiając po sobie czystą skórę bez nacięć i blizn. Przed zabiegiem wskazane jest wykonanie badania przepływów krwi w naczyniach (badanie USG-Dopler), aby wykluczyć niewydolność głębiej położonych żył i znaleźć tzw. „ miejsca przecieku”. W czasie zabiegu stosowany jest system podświetlania Veinlite, dzięki któremu uwidocznione są dokładnie najmniejsze naczynia.

Pojedynczy zabieg skleroterapii daje efekty w około 30-50% w obszarze poddanym zabiegowi. Zabieg można powtórzyć po 2-4 tygodniach. U większości osób dobry efekt osiąga się po 2-4 zabiegach.

Czy zabieg jest bolesny?

Zabieg nie wymaga specjalnego znieczulenia. W naszej Klinice nakłucia wykonuje się przy użyciu mikroigiełek, dzięki czemu zabiegi są bardzo dobrze tolerowane. Zabieg trwa kilkanaście minut w zależności od ilości naczynek.

Kiedy powstaje i jak długo utrzymuje się efekt?

Podanie preparatu nie oznacza od razu zniknięcie naczynia. Proces zamykania trwa około 3-4 tygodni, następnie ma miejsce wchłanianie naczynia co zależnie od średnicy może potrwać kilka tygodni do kilku miesięcy. W miejscach naczyń mogą być widoczne zasinienia. Czasami w miejscu po większym naczyniu wyczuwalny jest powrózek, który może być twardy i bolesny w dotyku. Wchłania się od 1 do 12 miesięcy.

Zalecenia pozabiegowe.
Bezpośrednio po zabiegu zaleca się intensywny co najmniej 30 minutowy spacer. Skuteczność zabiegu zwiększa założenie na leczoną nogę specjalnych wyrobów przeciwżylakowych w II klasie ucisku. Kompresja powinna być stosowana co najmniej 48-72 godz dni po zabiegu przy leczeniu żył siatkowatych i teleangiektazji oraz przynajmniej 3-6 m-cy podczas leczenia żylaków.
Po zabiegu pacjent może wrócić do swojej normalnej aktywności. Przeciwwskazane są sporty siłowe oraz ekspozycja na słońce miejsc poddanych zabiegowi przez okres co najmniej 30 dni.

skleroterapia

Przeciwwskazania do przeprowadzenia zabiegu:

• znane alergie na środki obliterujące,
  • duże obrzęki kończyn dolnych uniemożliwiające efektywną kompresjoterapię,
  • nasilone miejscowe lub uogólnione infekcje,
  • unieruchomienie Pacjenta,
  • zakrzepica w fazie ostrej w układzie żył głębokich lub powierzchownych,
  • choroby nowotworowe,
  • aktywne choroby autoimmunologiczne,
  • zaawansowana miażdżyca tętnic kończyn dolnych,
  • ciąża.

Możliwe powikłania po zabiegu

Przy prawidłowo wykonanym zabiegu powikłania są rzadkie, ale nie można ich wykluczyć całkowicie.

Najczęstsze powikłania to:

• siniaki,
  • przebarwienia (większość znika do około 1 roku po zabiegu, 1% to przebarwienia stałe),
  • obrzęk kostek,
  • bolesność ostrzykniętej żyły,
  • zapalnie żyły,
  • miejscowa reakcja alergiczna na podany środek,
  • powstanie wtórnych naczynek w miejscu poddanym zabiegowi, tzw. matting,
  • wyjątkowo rzadko powstanie martwicy skóry wskutek wynaczynienia leku.

Urszula Wojciechowska Pawlik1