Przewlekłe zapalenie migdałków

Migdałki podniebienne u dorosłych- problem czy nie?

Choroby migdałków, często z towarzyszącym im przerostem i ewentualną koniecznością ich usunięcia,  kojarzą nam się z wiekiem dziecięcym. Tymczasem problem ten może dotyczyć osób w każdym wieku. Skuteczne rozprawienie się z chorymi migdałkami jest konieczne nie tylko ze względu na komfort życia, ale i możliwe poważne powikłania w narządach odległych, na przykład w sercu.

Po co nam migdałki?

Migdałki podniebienne wraz z innymi tworami tkanki limfatycznej (migdałkiem gardłowym, językowym, migdałkami trąbkowymi, pasmom bocznym i grudkom chłonnym tylnej ściany gardła) tworzą tzw pierścień chłonny Waldeyera. Dzięki obecności pierścienia chłonnego Waldeyera w miejscu, gdzie krzyżują się drogi pokarmowa i oddechowa, nasz organizm otrzymuje dodatkową ochronę przeciwko drobnoustrojom. Migdałki to „strażnicy” którzy potrafią identyfikować zagrożenie (antygeny bakterii i wirusów), a następnie, w odpowiedzi na zagrożenie wytworzają przeciwciała, które zwalczają mikroby. Jednak w wyniku nawracających zapaleń może dojść do przewlekłego stanu zapalnego samych migdałków, a wtedy migdałki przestają spełniać swoją obronną rolę, a ponadto z czasem same mogą stać się źródłem zakażenia i powtarzających się chorób gardła, a nawet powikłań ze strony innych narządów, takich jak nerki, stawy czy serce.

Przewlekłe zapalenie migdałków podniebiennych

Przewlekłe zapalenie migdałków podniebiennych jest chorobą niejasno zdefiniowaną i zazwyczaj określenie to dotyczy nawracających bólów gardła połączonych z objawami stanu zapalnego migdałków stwierdzanymi w badaniu wziernikowym gardła. Jest najczęściej następstwem ich nawracających ostrych zakażeń wirusowych i bakteryjnych. Choroba może przebiegać z przerostem migdałków podniebiennych (częściej w wieku młodszym) lub bez niego.
Jak się objawia przewlekłe zapalenie migdałków podniebiennych?
Objawy przewlekłego zapalenia migdałków podniebiennych są mało specyficzne. Chorzy zwykle skarżą się na miernie nasilony, nawracający ból gardła, uczucie zawadzania przy połykaniu, przykry zapach z ust, zaleganie wydzieliny w kryptach migdałków powodujące konieczność ich wypłukiwania lub wyciskania, stałe niezbyt znaczne powiększenie węzłów chłonnych podżuchwowych, niekiedy stany podgorączkowe. Innymi objawami mogą być choroby odogniskowe skóry, stawów, serca lub nerek.

Co robić w razie wystąpienia objawów?

Jeśli gardło i migdałki podniebienne są źródłem naszych dolegliwości lub trosk należy zgłosić się do laryngologa, który po dokładnym badaniu zastosuje leczenie farmakologiczne lub zakwalifikuje do zabiegu operacyjnego usunięcia migdałków podniebiennych, czyli tonsiektomii.