Przerost małżowin nosowych

Małżowiny nosowe to anatomiczne struktury bocznej ściany nosa, które zwiększają powierzchnię nabłonka oddechowego nosa i służą zwolnieniu przepływu strumienia powietrza przez nos, jednocześnie pomagają oczyścić i ogrzać wdychane powietrze.

Jednak w pewnych przypadkach przewlekłego nieżytu nosa , dochodzi do patologicznego przerostu małżowin nosowych, najczęściej na tle zaburzeń alergicznych, obrzęku naczynioruchowego bądź nadużywania niektórych leków donosowych (zwłaszcza kropli do nosa obkurczających śluzówki).

Objawami zgłaszanym przez pacjenta są wówczas:

• uczucie zatkania ( niedrożności ) nosa i oddychanie przez usta
  • nawracający katar i spływ wydzieliny po tylnej ścianie nosa
  • zaburzenia węchu
  • nawracające zapalenia gardła i krtani
  • przewlekłe zapalenie zatok obocznych nosa
  • chrapanie i bezdech senny
  • zmiana mowy na nosowa
  • przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego

Diagnostyka przerostu małżowin nosowych obejmuje:

• dokładny zebrany wywiad z pacjentem,
  • rynomanometria,
  • badanie obrazowe (TK) w określonych wskazaniach,
  • konsultację alergologiczną.

Leczenie przerostu małżowin nosowych:

Przerost małżowin nosowych może wymagać leczenia operacyjnego nazywanego konchoplastyką. Wskazaniami do zabiegowego zmniejszenie małżowin nosowych są:

• bezdechy oraz chrapanie,
  • znaczne upośledzenie węchu,
  • przewlekłe zapalenie zatok na tle przerostu małżowin nosowych,
  • trudności w oddychaniu wywołane przez przerost małżowin nosowych;
  • zaburzenia drożności trąbki słuchowej i związane z tym wysiękowe zapalenie ucha środkowego.