Brzydki zapach z ust

Klinika Medest

Brzydki zapach z ust i zaleganie detrytu w kryptach migdałków podniebiennych.

Pojawiający się u niektórych osób nieprzyjemny zapach z ust to jeden z bardziej wstydliwych problemów, utrudniających relacje towarzyskie i zawodowe. Nie zawsze jest to kwestia braku higieny, zaawansowanej próchnicy lub problemów gastrologicznych. Jego przyczyną bywa także, gromadzący się w postaci białawoszarych serowatych grudek w kryptach migdałków podniebiennych, detryt. Jest to bezpostaciowa martwa masa białkowa powstała ze złuszczonych nabłonków i resztek jedzenia, które dostają się do krypt migdałków i ulegają gniciu pod wpływem bakterii-stąd przykry zapach z ust.

W większości przypadków jest to tylko przykra dolegliwość, a nie choroba i nie daje następstw zdrowotnych, a także nie wymaga antybiotykoterapii. Jednak zaleganie detrytu należy u laryngologa koniecznie odróżnić od zalegania w migdałkach treści ropnej (która ma inną konsystencję), gdyż jest to jeden z objawów przewlekłego zapalenia migdałków. W tych przypadkach, dla uniknięcia powikłań takich jak zapalenie stawów lub niewydolności nerek, wskazane jest usunięcie migdałków podniebiennych.

Przy zaleganiu detrytu możliwe są trzy rodzaje leczenia:

• płukanie jamy ustnej i gardła płynami odkażającymi i okresowo oczyszczanie migdałków przez ich "wyciskanie" - opróżnianie krypt migdałków - leczenie objawowe
  • skrajna metoda przy braku efektów innymi metodami to usuniecie operacyjne migdałów - tonsillektomia
  • metoda złotego środka to waporyzacja krypt migdałków przy użyciu elektrokoagulacji, RF czy lasera.

Poznaj mnie